, 2022/6/22

A karácsonyi üdvözlőlap a hagyományos karácsonyi ünnepség részeként küldött üdvözlőlap, amelynek célja, hogy az emberek között a karácsonyi ünnepkörrel és az ünnepi időszakkal kapcsolatos különféle érzelmeket közvetítsen. A karácsonyi üdvözlőlapokat általában a karácsony napját megelőző hetekben cserélik ki sokan (köztük egyes nem keresztények is) a nyugati társadalomban és Ázsiában.

christmas card

A hagyományos üdvözlet így szól: "Boldog karácsonyt és boldog új évet kívánok". Ennek az üdvözletnek számtalan változata létezik, sok kártya vallásosabb érzelmeket fejez ki, vagy verset, imát, karácsonyi dalszöveget vagy bibliai verset tartalmaz; mások az általános ünnepi időszakra összpontosítanak egy mindent átfogó "Szezonális üdvözlet"-el. Az első modern karácsonyi üdvözlőlapot John Calcott Horsley készítette.

A karácsonyi üdvözlőlapot általában kereskedelmi forgalomban tervezik és vásárolják meg erre az alkalomra. A design tartalma közvetlenül kapcsolódhat a karácsonyi történethez, Jézus születésének ábrázolásával, vagy tartalmazhat keresztény szimbólumokat, például a betlehemi csillagot vagy a Szentlelket és a békét jelképező fehér galambot.

Sok karácsonyi üdvözlőlap a karácsonyi hagyományokat mutatja be, például az évszaknak megfelelő figurákat (pl. Mikulás, hóemberek és rénszarvasok), a karácsonyhoz kapcsolódó tárgyakat, például gyertyákat, magyalt, gömböket és karácsonyfákat, valamint karácsonyi tevékenységeket, például vásárlást, éneklést és ünneplést, vagy az évszak más aspektusait, például az északi tél hóját és vadvilágát. Egyes világi kártyák a múlt nosztalgikus jeleneteit ábrázolják, például a 19. századi utcaképek krinolinos vásárlóit; mások humorosak, különösen a Mikulás és manói bohóckodását ábrázolják.

Történelem

A világ első kereskedelmi forgalomba hozott karácsonyi üdvözlőlapja, amelyet John Callcott Horsley tervezett Henry Cole számára 1843-ban. Louis Prang által készített karácsonyi üdvözlőlap, amely egy csapat antropomorfizált békát ábrázol, akik zászlóval és zenekarral vonulnak fel. Az első ismert karácsonyi képeslapot Michael Maier küldte I. Jakab angol királynak és fiának, Henrik Frigyes walesi hercegnek 1611-ben. 1979-ben Adam McLean fedezte fel a skót levéltárban.

Kézzel készült, és rózsakeresztes képeket tartalmazott, a köszöntő szavai - "Üdvözlet a Szent Király születésnapján, a legimádkozóbb és energikusabb úrnak és a legkiválóbb Jakabnak, Nagy-Britannia és Írország királyának és az igaz hit védelmezőjének, az Úr születésnapjának örömteli ünneplésének gesztusával, a legnagyobb örömbenés szerencsében lépünk az új, kedvező 1612-es évbe" - rózsa alakban vannak kiterítve.

Az első kereskedelmi forgalomban kapható kártyát Sir Henry Cole megrendelésére John Callcott Horsley tervezte 1843-ban Londonban.A központi képen egy család három generációja koccintott a kártya címzettjére: mindkét oldalon jótékonysági jelenetek voltak, ahol a szegényeknek élelmet és ruhát adtak. Állítólag a családot együtt borozgató kép vitatottnak bizonyult, de az ötlet ravasz volt: Cole három évvel korábban segített bevezetni a Penny Postot. Két tételt, összesen 2050 lapot nyomtattak ki, és még abban az évben egy-egy shillingért árulták.

A korai brit kártyákon ritkán szerepeltek téli vagy vallási témák, ehelyett a virágokat, tündéreket és más fantáziadús mintákat részesítették előnyben, amelyek a tavasz közeledtére emlékeztették a címzettet. Népszerűek voltak a humoros és szentimentális gyermek- és állatábrázolások, valamint az egyre bonyolultabb formák, díszítések és anyagok. 1873 karácsonyán a Prang és Mayer litográfiai cég üdvözlőlapokat kezdett készíteni a brit népi piac számára. A cég 1874-ben kezdte meg a karácsonyi üdvözlőlapok értékesítését Amerikában, és ezzel az első olyan nyomda lett, amely kártyákat kínált Amerikában.

Tulajdonosát, Louis Prangot néha az "amerikai karácsonyi kártya atyjának" nevezik. 1880-as évekre Prang évente több mint ötmillió kártyát gyártott a kromolitográfiás nyomdai eljárással. 1880-as években azonban kártyáinak népszerűsége olcsó utánzatokhoz vezetett, amelyek végül kiszorították a piacról. A képeslapok megjelenése véget vetett a bonyolult, viktoriánus stílusú képeslapoknak, de az 1920-as évekre visszatértek a borítékos képeslapok.

A Manchester Metropolitan Egyetem kiterjedt Laura Seddon üdvözlőkártya-gyűjteménye 32 000 viktoriánus és Edward-kori üdvözlőkártyát gyűjt össze, amelyeket a kor nagy kiadói nyomtattak, köztük Nagy-Britannia első kereskedelmi forgalomba hozott karácsonyi üdvözlőkártyáját. A karácsonyi üdvözlőlapok gyártása a 20. század folyamán számos írószergyártó számára jövedelmező üzletág volt, a kártyák kialakítása pedig folyamatosan fejlődött a változó ízlés és nyomdatechnika függvényében.

A ma már széles körben ismert Hallmark Cards márkát 1913-ban Joyce Hall alapította testvére, Rollie Hall segítségével, hogy saját gyártású karácsonyi üdvözlőkártyáikat értékesítse. A Hall testvérek a személyesebb üdvözlőkártyák iránti növekvő igényt használták ki, és kritikus sikert értek el, amikor az első világháború kitörésével megnőtt a katonáknak küldendő kártyák iránti kereslet. A világháborúk hazafias témájú kártyákat hoztak. Az 1950-es években az idioszinkratikus "stúdiókártyák" rajzfilmes illusztrációkkal és néha pimasz humorral váltak népszerűvé.

A nosztalgikus, szentimentális és vallásos képek továbbra is népszerűek maradtak, és a 21. században a viktoriánus és az Edward-kori kártyák reprodukciói könnyen beszerezhetők. A modern karácsonyi üdvözlőlapok egyenként is megvásárolhatók, de azonos vagy változatos mintájú csomagokban is árulják őket. Az utóbbi évtizedekben a karácsonyi üdvözlőlapok visszaszorulásáért a technológiai változások lehetnek felelősek. Az amerikai háztartásokban kapott képeslapok becsült száma az 1987-es 29-ről 2004-re 20-ra esett vissza.

Az e-mail és a telefon lehetővé teszi a gyakoribb kapcsolattartást, és a kézzel írott levelek nélkül felnövő generációk számára könnyebbé teszi - különösen az ingyenes e-mailes karácsonyi képeslapokat kínáló weboldalak elérhetősége miatt. A csökkenés ellenére csak 2005-ben 1,9 milliárd képeslapot küldtek az Egyesült Államokban. Egyes kártyagyártók már E-kártyákat is kínálnak.

Az Egyesült Királyságban a karácsonyi üdvözlőkártyák teszik ki az üdvözlőkártya-értékesítés közel felét, a 2008-as ünnepi időszakban több mint 668,9 millió karácsonyi üdvözlőkártyát adtak el. A többnyire nem vallásos országokban (pl. Csehországban) a kártyákat inkább újévi kártyáknak nevezik, azonban ezeket karácsony előtt küldik, és a hangsúly (design, szövegek) többnyire az újévre helyeződik, a vallási szimbólumok elhagyásával.

Környezeti hatás és újrahasznosítás

Karácsonyi üdvözlőlap magyallal

A 19. század első 70 évében gyakori volt, hogy a karácsonyi és egyéb üdvözlőlapokat újrahasznosították a női szolgáltató szervezetek, akik összegyűjtötték őket, eltávolították a képeket, és a kórházakban, árvaházakban, óvodákban és missziókban élő gyermekek szórakoztatására albumokba ragasztották. Mivel a gyermekképeskönyvek egyre olcsóbbá és könnyebben hozzáférhetővé váltak, a scrap-bookingnak ez a formája szinte teljesen eltűnt.

A közelmúltban a képeslapok nyomtatásának, postázásának és kézbesítésének környezeti hatásai miatti aggodalom az e-kártyák elterjedését segítette elő.

Az Egyesült Királyságban a Woodland Trust természetvédelmi jótékonysági szervezet éves kampányt folytat a karácsonyi üdvözlőlapok gyűjtésére és újrahasznosítására, hogy felhívja a figyelmet az újrahasznosításra, és adományokat gyűjtsön a vállalati szponzoroktól és támogatóktól. Minden újrahasznosított kártya segít pénzt gyűjteni további fák ültetéséhez.

A Woodland Trust karácsonyi kártyák újrahasznosítási programjának 12 éve alatt több mint 600 millió kártya került újrahasznosításra. Ennek köszönhetően a Woodland Trust több mint 141 000 fát ültetett, több mint 12 000 tonna papírt mentett meg a hulladéklerakóktól, és több mint 16 000 tonna CO2-t akadályozott meg a légkörbe jutásban - ez több mint 5000 autó egy évre történő kivonásával egyenértékű. A programnak olyan hírességek voltak a támogatói, mint Jo Brand, Dermot O' Leary és Sean Bean, és ez a leghosszabb ideig működő program az országban.